Jumaat, Februari 06, 2009

Nizar ingkar titah Sultan...Zamry MB baru Perak

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak memberitahu sidang media selepas mengadap Sultan Azlan, setelah beliau menyembah perkara berkenaan, Sultan Perak telah menitahkan supaya semua ADUN BN dan tiga ADUN Bebas mengadap Baginda di Istana Kinta.

“Pada pertemuan itu tiga ADUN Bebas telah memaklumkan kepada Paduka Seri Sultan bahawa mereka telah meninggalkan parti masing-masing dan memberi pengakuan bahawa mereka menyokong kerajaan Barisan Nasional khususnya calon Menteri Besar yang akan dikemukakan ke bawah Duli Tuanku,”

kini terserah kepada Sultan Perak untuk membuat keputusan yang sewajarnya sama ada menerima cadangan BN untuk menubuhkan kerajaan baru atau membubarkan Dewan Undangan Negeri.

calon Menteri Besar juga telah dikemukakan kepada Sultan Perak, Najib berkata, ia belum dibuat lagi kerana perlu mengikut proses sesuai dengan undang-undang tubuh negeri Perak.

Ada proses yang kita patut dan perlu ikuti berdasarkan undang-undang tubuh negeri Perak. Jadi sebelum Menteri Besar Perak yang baru boleh ditentukan dan mengangkat sumpah, Tuanku kena buat keputusan sama ada membubarkan Dewan Undangan Negeri atau meminta Menteri Besar sekarang meletakkan jawatan,”

Najib turut menjelaskan, BN akan mengikuti proses yang disepatutnya di mana proses utamanya ialah Sultan Perak mesti menentukan keputusannya.

“Kita akan hormati apa-apa keputusan yang Tuanku buat kerana itu adalah hak mutlak Tuanku,” tambahnya.

Tiada ulasan: