Jumaat, Oktober 10, 2008

Saman: Membujur Lalu Melintang Patah

1. Seperti yang diketahui umum bahawa saya telah disaman oleh YB Ronnie Liu kerana mendedahkan bahawa beliau pernah ditangkap kerana menghalang satu operasi menutup sebuah hotel yang menjadi pusat pelacuran di Puchong Jaya tahun lalu.

Berikut ialah Kenyataan Akhbar yang dikeluarkan oleh Pejabat saya siang tadi.

KENYATAAN AKHBAR PEJABAT KETUA PEMBANGKANG SELANGOR

YB. Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir bin Toyo berharap anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu, dapat menafikan beliau pernah ditahan oleh Polis kerana menghalang Polis dan Majlis Perbandaran Subang Jaya daripada menguatkuasa undang-undang yang membabitkan aktiviti pelacuran di sebuah hotel tiga bintang di Puchong Jaya, Selangor pada 2007.

YB Ketua Pembangkang juga berharap Ronnie perlu menjelaskan kepada masyarakat sama ada benar atau tidak beliau ditahan dan di siasat oleh Polis di bawah Kanun Keseksaan (Penal Code) kerana menghalang polis menjalankan tugas dan kemungkinan terbabit dengan sindiket pelacuran.

Benar atau tidak beliau bersama para penyokongnya menghalang Polis dari menyita hotel terbabit, yang bukan sahaja tidak mempunyai lesen tetapi juga terbabit dengan aktiviti pelacuran.

Benar atau tidak, terdapat 22 orang GRO warga asing ditangkap dalam operasi di hotel yang sama beberapa jam sebelum hotel tersebut disita oleh penguatkuasa MPSJ dan Polis.

Jika semua ini benar, apakah motif Ronnie menghalang penguatkuasaan undang-undang?

Berhubung dengan saman yang difailkan oleh Ronnie, Dr. Mohamad Khir dengan senang hati akan menjawabnya di mahkamah melalui Firma Guaman Athimulan & Co.

2. Insyaallah saman ini tidak akan menakutkan saya untuk terus bertindak sebagai Ketua Pembangkang yang bertanggungjawab menyuarakan pandangan masyarakat dan menjadi pemantau kepada tindak-tanduk kerajaan Selangor.

3. Sesiapa yang ingin mengetahui mengenai isu ini bolehlah mmebaca keratan akhbar Utusan Malaysia atau siaran berita NTV7 pada November 2007 lalu.

4. Bagi saya jangan berumah di tepi pantai jika takut dilambung ombak.

Dr Mohamad Khir Toyo

Tiada ulasan: