Khamis, Julai 10, 2008

Kenapa Anwar takut untuk ber'mubahalah' ?

Anwar Ibrahim ternyata seorang yang pengecut dan suka berdolak-dalik ibarat keling mabuk todi dalam hal 'mubahalah' (bersumpah) yang digesakan oleh Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin.

Tua bangka pun masih lagi mengulangi kesalahan yang sama dan apabila mangsanya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu Anwar Ibrahim membuat laporan polis tentang pengliwatan Anwar Ibrahim terhadap dirinya, Anwar Ibrahim pula yang teruja untuk membuat aduan 'qazaf' di Jawi.

Malah di dalam artikel bertajuk "Ikut nasihat ulama, Anwar buat aduan 'qazaf' di Jawi" yang disiarkan di dalam HarakahDaily bertarikh 9 Julai 2008, antara lain memaparkan berita Anwar Ibrahim yang ditemani isterinya telah membuat aduan di Jawi berhubung isu fitnah.

Malahan, salah seorang dari dua peguam Anwar Ibrahim iaitu Kamar Ainiah Kamaruzaman menjelaskan menurut seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997, "mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina (atau liwat) tanpa mengemukakan, mengikut hukum syarak, empat orang saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan".

'Qazaf' pula ialah tuduhan palsu terhadap zina dan jika sabit boleh dihukum tiga tahun penjara atau denda RM5,000 dan ianya merupakan kesalahan dalam hukum hudud di mana seorang penuduh yang terbukti bersalah boleh dikenakan 80 kali sebatan.

Bila sudah jadi begini barulah mula ingat agama, masa buat pekerjaan terkutuk tu langsung tak ingat dosa pahala.

"Saya tidak boleh ikut cabaran. Kalau mahu guna al-Quran, guna Islam ianya mesti ikut syarak... bukan isu politik atau isu peribadi. Ini nasihat yang diberi oleh ulama dan saya tunduk dengan nasihat itu.

"Kalau mereka kata perlu jawab sumpah, kita jawab. Tapi setakat ini ianya isu jenayah kalau 'you' buat tuduhan, 'you' kena jawab," kata bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Alasan remeh yang diberikan oleh Anwar Ibrahim seperti dialog di atas tu cuma alasan remeh yang tidak berkredibiliti dan membuktikan dia bersalah kerana dia tidak berani ber'mubahalah' (bersumpah).

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Tiada ulasan: